De tijd vliegt nu eenmaal ook

Het gebeurt geregeld dat mensen hun ontslag krijgen als gevolg van hun uitlatingen op Facebook. Ik ben geen werkgever, dus nee, met dat bijltje heb ik nooit hoeven hakken.
Maar ik heb wel eens mensen ontvriend. Zoals dat ene gekkie dat graag ziet dat alle Airbussen uit de lucht vallen.
En waarom?
Omdat hij dit lelijke vliegtuigen vindt.
Compleet gestoord, die gast. Over wat je mooi of lelijk vindt kun je uiteraard van mening verschillen, maar dat alles weg moet wat jij afkeurt getuigt natuurlijk van een buitengewoon naargeestige kleingeestigheid.

In plaats van de ooit door Mao ingevoerde Grote Mussencampagne die de mus vrijwel uitroeide, hetgeen voor zo’n 36 miljoen mensen in de hongerdood resulteerde, een Grote Airbuscampagne.
Ik denk dat die Airbus-hater niet verder denkt dan zijn haat. En dat is nu juist zo levensgevaarlijk.

In luchtvaart gerelateerde Facebook-groepen waart nu weer een zotteke rond dat almaar rondkrakeelt dat KLM gek is.
En waarom?
Omdat deze luchtvaartmaatschappij de Fokker 70 en de Boeing 747-400 uitfaseert.
Zeker, ik ben een groot fan van deze karakteristiek ogende vliegtuigen, en ja, ik zie ze met lede ogen plaatsmaken voor enkel nog Boeing 737-lookalikes.
Maar de tijd vliegt nu eenmaal ook, met alle bijbehorende ontwikkelingen. Als KLM niet meegaat met de tijd en haar vloot niet moderniseert, voorziet ze zichzelf van buitengewoon slechte kaarten in de concurrentieslag die binnen de luchtvaartsector gaande is.

De meeste passagiers interesseert het geen hout in wat voor een toestel ze vliegen, als het maar veilig is en modern, in de zin van stil en uitgerust met entertainment. Fokker 70’s en Boeing 747’s behoren inmiddels tot de vintagevliegtuigen of, minder vriendelijk gezegd, tot de ouwe meuk.

Elf jaar geleden noemde Chew Choon Seng, de Chief Executive Officer van Singapore Airlines, de nieuwste versie van de 747, de 747-8, een vliegtuig dat operationeel onvoldoende presteert omdat het ‘fundamenteel is gebaseerd op een ontwerp dat al 37 jaar oud is.’
Niet helemaal eerlijk, de 737 doet het nog altijd goed en het ontwerp daarvan dateert van nog eens vijf jaar eerder.
En of je nou kijkt naar – ik noem maar wat – een Airbus A320, een Embraer 190, een Boeing 777 of een Airbus A330, ze herinneren allemaal aan het ontwerp van de 737 met zowel onder de linker- als de rechtervleugel een motor.
De 747 is viermotorig en juist dat werkt steeds vaker in haar nadeel.

Aan het begin van het straaltijdperk mocht je met twee motoren de plas niet over. Alles wat tweemotorig was ging door voor kleine luchtvaart, machines met drie motoren of meer behoorden tot de grote luchtvaart.
Goed, er zijn altijd uitzonderingen, zoals de Avro RJ85 en -100.
En nee, dat vliegtuigtype kom je echt niet tegen in geval van een intercontinentale vlucht.
Maar de kleinste telg uit de Boeing-familie, de 737 van het type MAX, vliegt vijftig jaar na de eerste 737-vlucht ooit, is in staat de oceaan over te vliegen. De motoren zijn tegenwoordig dermate goed dat dit zonder meer verantwoord is.

KLM koos ervoor haar driemotorige MD-11’s en viermotorige Boeing 747-400’s te vervangen door vliegtuigen van het type Boeing 787 Dreamliner en Boeing 777-300ER, en haar Fokker 100’s en 70’s door Embraer 175’s en 190’s.
Al deze Boeing 737-lookalikes verslinden heel wat minder brandstof, maken minder lawaai en zijn onderhoudsvriendelijker dan hun voorgangers.
Voor zowel mijn oog als dat van vele andere luchtvaartfans een betreurenswaardige keus, maar voor het bedrijf zelf toch echt de meest verstandige in deze tijden van keihard concurreren en zien te overleven.
Dus nee, KLM is zo gek nog niet.

En dan nog even dit. Airbus een Scarebus?
Nee, absoluut niet.
De Europese vliegtuigbouwer heeft met glans bewezen een uitstekend product te leveren.
Iets kopen omdat het Europees is gaat mij absoluut te ver. Maar nu er sinds het presidentschap van Donald Trump een diepe kloof gaapt tussen de Verenigde Staten en Europa, word ik blijer van een Airbus dan van een Boeing.
De vleugelinzet van de A330, A340 en A380 vind ik sowieso zeer fraai. En wat Airbus ook siert waar Boeing het grandioos laat afweten: de meest nieuwe busjes verlaten het SIAE-Paris-Airshow-toneel niet als de dagen gepasseerd zijn waarop de potentiële klanten komen.

Airbus A330-200 © aeroprints.com, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

If it’s not Boeing, I’m not going.
Ik wil de fervente aanhangers van dit credo nog zien als ze ergens vastzitten op een luchthaven en er in plaats van een Boeing een Airbus wordt ingezet om hen terug naar huis te vliegen, waar het eigen klokje zo vertrouwd tikt.
Al moet ik eerlijk toegeven dat ik het heel jammer vind dat KLM inmiddels met de A330 in plaats van met de 747 op St. Maarten vliegt.
Maar als KLM zich door dergelijk gejammer laat leiden, zou ze nog altijd in Fokker F.II’s vliegen.
Nee, dan had ze allang niet meer bestaan!

Kopfoto: © Anna Zvereva via Wikimedia Commons

Deel dit artikel: