Een Boeing 747 in je tuin.
Yvonne van Koot maakte het mee. Maar inmiddels drie dagen later ziet ze de Jumbo Jet niet meer staan als ze haar gordijnen opent. Omdat het majestueuze vliegtuig alweer verder op doorreis is.
Vele honderden keren vloog de machine op eigen kracht over de A9. Dit keer is het bijna dertig jaar oude toestel voor die oversteek aangewezen op de kracht van een SPMT, een voertuig dat in dit specifieke geval is opgebouwd uit 24 modules. Zoals de buurman zijn caravan met behulp van een afstandsbediening makkelijk in iedere richting verplaatst, zo bestuurt nu een van de mensen van Mammoet de power pack die de hydraulische pompen in al die modules aandrijft. Die pompen zorgen op hun beurt voor de voortbeweging, sturing en ascompensatie van de tweehonderd ton wegende trailer.
Met de Corendon-Boeing 747 als vracht beweegt de SPMT zich in een slakkengang voort door braakliggend weiland. Het gewicht van de Jumbo Jet vormt hier niet de grootste uitdaging, Mammoet heeft wel zwaardere lasten vervoerd. Olieplatforms bijvoorbeeld.
De breedte van het enorme vliegtuig legt hier juist het gewicht in de schaal wat betreft de moeilijkheidsfactor.
Nog nooit eerder in de wereldgeschiedenis is een dergelijke verplaatsing vertoond. 747’s als de PH-BUK en de D-ABYM werden immers zonder vleugels, staart en stabilo getransporteerd naar de plaatsen waar ze staan tentoongesteld. En terwijl deze beide Jumbo’s over het water werden vervoerd, gaat het met de voormalige PH-BFB over de snelweg.
De A9 van Utrecht/Amsterdam(/Amstelveen) richting Alkmaar is afgesloten. In tegengestelde richting zijn twee van de drie rijstroken dicht en is een snelheidsbeperking van kracht. Denk maar niet dat er onder de passerende automobilisten ook maar één bij zit die wat al te pittig met het gaspedaal omspringt. Wel flitsen bij herhaling remlichten op. Je kunt je ogen toch niet geloven als je het nieuws over de meest recente aanschaf van Corendon niet hebt gevolgd en ineens een Jumbo Jet rechts van de weg ziet?
Aan het afgesloten deel van de snelweg zijn behalve enkele lantaarnpalen ook vangrails weggehaald. Direct nadat de verkeersstroom op het andere weggedeelte tot stilstand is gemaand, moet de vangrail er aan die kant eveneens voor korte tijd aan geloven. Stapvoets komt het witte vliegtuig met de rode staart in beweging. De man met de afstandsbediening gaat eraan vooraf, zoals een dirigent tijdens een optocht van de plaatselijke fanfare.
Op en rond het viaduct van de Sloterweg ziet het zwart van de mensen en de statieven met foto- en filmapparatuur. Zo nu en dan valt er een spatje regen, te weinig voor een massa verzopen katten. Maar goed ook want paraplu’s zijn verboden goed tijdens het spektakel. Een enkeling overdekt zijn camera tijdens het lichte gespetter met een muts of plastic zak. Zo is er toch weer enige reclame voor Unox en de Appie.
Een man of twintig loopt de gepensioneerde luchtreus tegemoet op het moment dat ze over een speciaal voor deze trip gecreëerde brug wordt gereden. De cockpit- en cabineverlichting staan aan, het nog altijd KLM-blauwe interieur is goed zichtbaar. In combinatie met haar Corendon-livery goed voor een heuse 747-hybride.
In een kwartier moet de oversteek van de A9 worden gemaakt. Voor de vele toeschouwers kan het niet lang genoeg duren. De ene minuut levert een nog spectaculairdere foto op dan de volgende. Een Boeing 747 met daarvoor een ANWB-bewegwijzeringsbord waarop de A4 richting Rotterdam/Schiphol en de A4 richting Amsterdam staan aangegeven. Een Boeing 747 met daarachter portalen waaraan een tweetal van die borden hangen, met op het ene de weg naar Amsterdam wordt aangegeven en op het andere de weg die je moet hebben naar die andere twee bestemmingen. Een Boeing 747 over de volle breedte van de A9. Een Boeing 747 met autoverkeer onder haar staart. De volledige verkeersstop was immers maar van korte duur. Geen chauffeur die meteen plankgas geeft. Een enkele bestuurder laat de unieke kans niet onbenut en schiet ook gauw even een plaatje.
Langzaam hobbelt het vliegtuig het weiland in tussen de A9 en de Schipholweg. Foto- en filmapparatuur wordt opgeruimd. Een van de cameramannen spreekt Atilay Uslu aan voor een interview. ‘Afgelopen dinsdag dacht ik, waar ben ik aan begonnen?’, zegt de Corendon-baas. ‘Ik had dit nooit moeten doen. Wat hebben we alle ambtenaren ook aangedaan? Maar als ik nu naar de neus van het vliegtuig kijk denk ik toch: ik heb er een kindje bij.’
De komst voor hem van een uitgevlogen kindje en dat uitgerekend op een datum waarop het precies vijftig jaar geleden is dat de allereerst gebouwde Boeing 747, het prototype, voor het eerst het luchtruim koos.
Kopfoto: © Ralph Jaspers