De herfststorm die een dag eerder het land teisterde, is gaan liggen.
In Teruel, de plaats waar de PH-BFP naartoe wordt gevlogen om te worden ontmanteld, is het ook herfst. Het is er bewolkt en het regent, en aangezien Teruel een visual veld is, zonder ILS, zijn er eisen aan de minimum hoogte van de bewolking en het zicht. Dat er nogal wat heuvels om het veld liggen, maakt het belang daarvan alleen maar groter.
De weersomstandigheden zijn er de oorzaak van dat de uitfaseringsvlucht van de Jumbo, gepland om 09:00 uur lokale tijd, wordt uitgesteld naar 13:30 uur. ‘
Ze wil niet’, appt iemand die zelf niet in de gelegenheid is haar uit te zwaaien.
Maar helaas, het uitstel leidt niet tot afstel en ze moet die middag toch.
Terwijl de majestueuze Boeing 747 vanaf hangar 11 richting de Aalsmeerbaan taxiet, is er aan niets te zien dat ze bezig is met haar laatste vlucht ooit. Haar naam, Paramaribo, is haar nog niet ontnomen, evenmin als de letters KLM op haar staart, romp, motorkappen en winglets.
Dat het KLM-logo op haar staart het zonder kroontje moet stellen, heeft een andere oorzaak. Toen de machine in 1993 de blauwe vloot kwam versterken, droeg ze het kroontje nog. In plaats daarvan staat nu Asia onder KLM.
KLM Asia is een dochtermaatschappij van KLM, opgericht in 1995 om vluchten te kunnen uitvoeren naar Taipei op Taiwan, een in de ogen van de Chinezen ‘opstandige provincie’. Dankzij deze juridische constructie hield moedermaatschappij KLM China te vriend en kon ze zelf vliegen op Peking en andere Chinese steden.
Niet dat KLM Asia enkel op Taiwan vliegt. De Boeings met deze livery, waarvan de BFP er één is, worden ook ingezet op vluchten naar andere bestemmingen omdat er maar twee nodig zijn voor de dienstregeling Amsterdam – Taipei vice versa.
KLM-kisten die Teruel als final destination hebben, gaan ‘in vol ornaat’ die kant op. De logo’s worden daar verwijderd. KLM gebruikt de ‘met pensioen gestuurde’ kisten nog enige tijd als donormachine, daarna gaat de draadzaag erin.
In tegenstelling tot Amerikaanse vliegtuigsloperijen, beschikt Teruel over relatief weinig opslagcapaciteit. Ze moeten dus wel.
De PH-BFM Mexico die KLM een jaar eerder als eerste van haar 747-400’s uitfaseerde, is al danig kaalgeplukt en begint in de weg te staan. Naar verwachting wordt ze rond de jaarwisseling ‘opgeruimd’. Grote kans dus dat het voor de BFP over een jaar ook helemaal over en uit is.
Het miezert als zij om 13:45 uur begint aan haar laatste meters op Nederlands grondgebied. Vanaf hangar 11 taxiet ze naar de Aalsmeerbaan. Al snel wordt ze gevolgd door een 777 en nog een andere 747, die allebei van de gate afkomen. Alleen al door dat verschil is het duidelijk dat het voor de BFP geen reguliere vlucht wordt. Het vluchtnummer KL9865 dat uitsluitend in gebruik is voor testvluchten na onderhoud en ferryvluchten, duidt er eveneens op.
De machtige machine draait de baan op. Dan is het wachten op haar allerlaatste take-off clearance.
Als zij in beweging komt klinkt er geen geratel van camera’s. Ik ben de enige die op het parkeerterreintje bij Special Cargo Services staat om de Jumbo vaarwel te zwaaien.
Het aanzwellende geluid van haar motoren doorbreekt de stilte om me heen. Ze roteert vroeg nu ze geen passagiers en vracht aan boord heeft. Snel klimt ze omhoog. Als ze bijna recht over mijn hoofd vliegt, kan ik haar registratie op de onderzijde van haar linkervleugel lezen: PH-BFP. Rap verdwijnt ze achter het gebouw van Special Cargo Services.
Op Schiphol gaat het leven gewoon door. De 777 lijnt op. Zeker ook een imposante kist met die giga grote motoren maar nee, toch maakt ze niet die indruk die een 747 maakt. Ik wacht nog even op de 747 die na haar het luchtruim kiest. Het is de PH-BFF Freetown die aan een op-en-neertje naar Houston begint. Zwaar beladen als zij is, vliegt zij zich aanmerkelijk later los dan haar gedoodverfde zuster.
Dankzij een app op mijn smartphone kan ik de Paramaribo nog achter de wolken volgen. Bij Flightradar24 zijn ze helemaal van het padje. Volgens de gegevens daar is ze op weg naar Xiamen. Tegen beter weten in hoop ik dat de twee mannen die haar vliegen Teruel links laten liggen.
Als ik thuis ben hangt de Jumbo volgens dezelfde app boven de Golf van Biskaje, maar is ze nog wel op weg naar Xiamen. De app laat haar niet meer zien als ik wat later nog eens kijk. Ze is voorgoed uitgevlogen.
Kopfoto: © Pieter van Marion via Wikimedia Commons