Een koninklijke gastvlieger

De bestuurlijke activiteiten van koning Willem-Alexander achter de stuurknuppel hebben ineens de aandacht van de media.
Laten we wel zijn, het is al heel lang allesbehalve een geheim dat hij bij KLM Cityhopper zo nu en dan de Fokker 70 vloog.
Omdat de vorst evenals iedere andere piloot jaarlijks minimaal een bepaald aantal uren moet vliegen om zijn brevet te kunnen behouden, zat hij gedurende vele jaren twee keer per maand bij onze koninklijke blauwe als gastvlieger op de bok.
Met het enkel vliegen op het onlangs verkochte regeringsvliegtuig, de PH-KBX, ook een F70, kon hij onmogelijk de verplichte score halen van 150 vlieguren per jaar.

Het zou dus zomaar kunnen dat Willem-Alexander achter de stuurknuppel zat als je in de afgelopen jaren een vlucht hebt gemaakt op die Nederlandse jet met haar karakteristieke T-staart. En dat zonder dat je het merkte!
Voor Nine Eleven was de kans op ontdekking natuurlijk veel groter, toen bleef de cockpitdeur immers nog gezellig openstaan.

Op 16 mei maakte de vorst zijn laatste vlucht op de F70, een op-en-neertje naar Stavanger, een van de laatste bestemmingen waarop dit toestel nog vliegt.
Inmiddels is Willem-Alexander begonnen met het behalen van zijn type rating voor de Boeing 737. Die hoopt hij met een week of vier in the pocket te hebben, een kwestie van een kleinigheidje, aldus de koninklijke gastvlieger.

PH-KBX © Ralph Jaspers

Waarom er ineens zoveel aandacht is voor deze nevenactiviteiten van hem?
Ik heb wel enig vermoeden.
Naar aanleiding van de komst van een nieuw regeringsvliegtuig is er nogal wat stemming kwekende publiciteit geweest waarbij onder andere in NRC gesuggereerd werd dat het voor Willem-Alexander zou zijn dat de regering voor de Boeing 737BBJ koos.
Reden genoeg om op een andere manier de aandacht te vestigen op onze vliegende koning. Een kwestie van enig tegenwicht bieden noemen we dat.

Aan De Telegraaf vertelde KLM’s gastvlieger dat zijn keus voor de 737 alles te maken heeft met zijn wens eens op andere bestemmingen te vliegen dan die van KLM Cityhopper, met meer passagiers en langere afstanden.
Long haul vliegen is er voor hem niet bij, want dan kan hij niet even gauw terug naar Nederland als de omstandigheden dat toch verlangen. Hij noemde het een bonus dat het nieuwe regeringsvliegtuig ook een 737 is.

Dus als je over een week of vier in een blauwe 737 stapt, kan het zomaar gebeuren dat de co op de bok de Nederlandse koning is.
Of je hem zult herkennen?
Ach, je verwacht hem niet in een pilotenuniform en de pet die hij op heeft als hij samen met de overige crew richting vliegtuig loopt, verhult ook en helpt er daardoor geenszins aan mee om deze vlieger koninklijk te kunnen onderscheiden van de rest.
En als je dan ongemerkt toch bij hem in de buurt bent, moet je er ook weer niet al te vreemd van opkijken als je in het voorbijgaan iemand hoort zeggen: ‘Kijk nou, daar gaat een lookalike van Trump!’

Lees hier alles over de toestellen die als regeringsvliegtuig hebben gediend:
NEDERLANDSE REGERINGSVLIEGTUIGEN DOOR DE JAREN HEEN

Kopfoto: © Rob Croes via Wikimedia Commons

Deel dit artikel: