Voor de vroege zondagmorgen is het druk op Schiphol-Oost.
Een stuk of honderd Fokker-fans staan voor het hek dat de parkeerplaats voor auto’s scheidt van de parkeerplaats voor vliegtuigen. Enkele liefhebbers hebben postgevat op een meegebrachte huishoudtrap, zodat ze bij het fotograferen geen hinder ondervinden van het hekwerk.
Vier Fokker 70’s staan naast elkaar in het gelid, alle vier nog geheel voorzien van hun KLM-livery, de PH-KZU nog altijd met op haar romp de tekst Thank You Fokker en op haar staart het portret van Anthony in zijn jonge jaren.
Ook onder de rook van de Oude Toren en het KLC-gebouw verrijst een vliegtuigstaart, een typische Fokker 70-staart bovenop een aambeeld. Halverwege het aambeeld bevindt zich een kundig gestrikt KLM-blauw lint.
In de Oude Toren verzamelen zich de speciaal genodigden. Onder hen uiteraard Pieter Elbers (president-directeur KLM), Boet Kreiken (voormalig directeur KLM Cityhopper), Warner Rootliep (directeur KLM Cityhopper) en Frans van de Pol (vicepresident Fokker Services). Verder veel personeel dat betrokken was bij het vliegen met de Fokker 70, de complete redactie van het boek Dutch at Heart en een grote schare persmensen.
Aan de bar kunnen de gasten terecht voor gratis drankjes die als gevolg van de vele wachtenden voor u, het nodige geduld vragen om te bemachtigen. De sfeer is gemoedelijk, van het type ons kent ons, heel symbolisch voor het vliegtuig dat als trouw en knus wordt beschouwd.
Buiten positioneert zich een brandweerwagen. Het gezelschap begeeft zich naar buiten voor de feestelijke onthulling van het monument. Op het moment dat de topmannen plaatsnemen om het lint los te trekken, geeft de luchthavenbrandweer acte de présence met een watersaluut. Onder invloed van de wind daalt de gigantische waterboog in volle kracht neer op de aanwezigen.
Drijfnatte pakken, boze gezichten en vernielde geluidsapparatuur zijn het resultaat.
Alsof dat niet genoeg is doet Moeder Natuur er ook nog een schepje bovenop. Niet al te scheutig, maar toch.
Ondanks deze onvoorziene nattigheid houden de hoge heren de feestvreugde erin, vrolijk lachend trekken ze alsnog het lint los terwijl een koude najaarswind de natte kleding tegen hun lichaam blaast.
De speeches worden toch maar binnen gehouden.
Buiten breekt de zon door, in de directe omgeving van de vier blauwe Fokkers ontstaat bedrijvigheid. De bemanningen die de machines naar Norwich vliegen, poseren voor de PH-KZU en zwaaien naar de Fokker-fans die dit bijzondere moment vereeuwigen met hun camera’s. Dan gaan ze aan boord van ‘hun eigen’ toestel.
Aan de hemel verschijnt een regenboog, ook weer goed voor mooie platen.
De Rolls-Royce-motoren worden gestart. Het snerpende geluid overstemt de gesprekken bij het hek.
De PH-KZU vertrekt als eerste richting startbaan, gevolgd door de PH-KZB, de PH-KZL en de PH-KZS. Zo in kolonne achter elkaar, springt de pracht van de T-staarten nog meer in het oog.
De Airbus A380 wordt vanwege haar grootte ‘Wally’ genoemd, maar de Fokker-jets roepen met hun walvisachtige staarten welbeschouwd veel meer een associatie op met die imposante zeezoogdieren.
De PH-KZU kiest als eerste het luchtruim. Er gaat enige tijd overheen voordat de KZB dit voorbeeld volgt. Hetzelfde geldt voor de KZL en de KZS.
Stuk voor stuk worden ze door de vele camera’s vereeuwigd en door het publiek nagekeken terwijl ze hoger en hoger de wolken in klimmen. Als ook de KZS uit het zicht is verdwenen, blijven de mensen toch staan. Naar verluidt komen de vliegtuigen nog in formatie over.
Daar is de KZU weer!
Onverwacht voor de fans vliegt de machine vrijwel pal over hun hoofden.
Het landingsgestel is uitgeklapt, evenals de voor Fokker typerende speedbrakes.
Terwijl het vliegtuig omhoog klimt, is het wachten op haar drie zusjes. Vergeefs want die zijn al op weg naar Norwich.
De harde wind is de spelbreker.
De genodigden gaan weer naar binnen bij Wings, van de Fokker-fans maakt een deel zich uit de voeten, een ander deel blijft in de buurt om als een van de eersten aanwezig te kunnen zijn bij de signeersessie van Dutch at Heart.
Terwijl de redactie van dit Fokker-boek alles in gereedheid brengt om de kopers van dienst te kunnen zijn, laten de aanwezigen zich de rijkelijk belegde broodjes goed smaken. Een kopje koffie, een glas wijn of een frisje erbij.
Het gezellig gekeuvel verstomt als Boet Kreiken het woord neemt en het symbolische van het zojuist onthulde monument uitlegt.
Vervolgens bedankt de voormalig directeur KLM Cityhopper de redactie van het boek Het Verhaal, Dutch at Heart voor al hun werk met lovende woorden en een groot boeket. Op zijn beurt richt hoofdredacteur Charley Valette het woord tot Kreiken, aan wie hij het eerste exemplaar overhandigt.
Buiten staan de fans te trappelen. In een lange rij stromen ze naar binnen zodra de deuren van Wings zich ook voor hen openen.
Enthousiast nemen ze de door hen bestelde boeken in ontvangst. Met graagte laten zij ze ondertekenen door de redactie en een aantal van de ontwikkelaars van zowel de Fokker 50 als de Fokker 100 en 70.
Een enkeling blikt alweer vooruit. ‘En nu het 747-project. Dat gaan jullie toch ook weer samen doen?’
De hoofdredacteur lacht. ‘We gaan ervoor.’
‘Dat worden twee delen’, vult vormgever Valentin Ocheda aan.
245 kilometer verderop zijn inmiddels alle vier de Fokker 70’s neergestreken, klaar om gereed te worden gemaakt voor hun nieuwe eigenaars.
Kopfoto: Marco Spuyman